Pacjenci potrzebują wsparcia
Opieka koordynowana to jedna z największych zmian w podstawowej opiece zdrowotnej w ostatnich latach. Pacjenci z chorobami przewlekłymi mogą liczyć na pomoc w poruszaniu się po systemie zdrowia: koordyna- tor zaplanuje wizyty u specjalistów, zleci konieczne badania, a lekarz raz w roku dokona dokładnego przeglą- du zdrowia i przygotuje Indywidualny Plan Opieki Medycznej (IPOM). Opieka koordynowana wprowadza jeszcze jedną ważną zmianę: zwrot w kierunku zapowiadanego płacenia za jakość i efekty leczenia. To kolejny argument, który przekonuje POZ-ty - w styczniu 2023 r. już ok. 10% z nich wprowadzało opiekę koordynowaną.
Systemy IT w centrum koordynacji
Ścieżka leczenia jest profesjonalnie moderowana przez jedną osobę, a lekarz staje się dla pacjenta podstawo- wym opiekunem. W naszej placówce medycznej spadła o połowę liczba skierowań do poradni specjalistycz- nych dla pacjentów mających wskazania kliniczne. Jednocześnie obserwujemy wzrost satysfakcji pacjentów mówi w wywiadzie dla OSOZ Andrzej Zapaśnik, Prezes Zarządu Przychodni BaltiMed. Jednak aby OK zadziałała tak jak powinna, trzeba poradzić sobie z kilkom wyzwaniami, w tym z planowaniem budżetu, poszerzoną sprawozdawczością, monitorowaniem opieki i postępów, nową logistyką opieki nad pacjentem. Podpowiemy, jak to zrobić m.in. sięgając do zintegrowanych systemów IT.